شما چه تعدادی push-ups می توانید انجام دهید؟ احتمال حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی برای مردانی که قادر به انجام ده بار ورزش شنای زمینی هستند، کمتر است

18 فوریه 2019- یک مطالعه ی جدید ارتباط میان تعداد شنای زمینی که فرد قادر به انجام آن است را با خطر بیماری قلبی عروقی نشان داد. یافته های این تحقیق نشان می دهد خطر حمله قلبی و سکته مغزی در مردان میانسالی که قادر به انجام 10 پوش آپ یا شنای زمینی هستند، می تواند تا 97 درصد کاهش یابد.

بیماریهای قلبی عروقی(CVD) علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. به خوبی تایید شده است که سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت و فقدان فعالیت بدنی بعضی از عوامل خطر اصلی برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.فرآیند باریک شدن شریان های ما با رسوب مواد چرب، که در نهایت می تواند منجر به حملات قلبی و سکته مغزی شود، اغلب از اوایل زندگی در سنین 20 تا 30 سالگی آغاز می شود. حفظ تناسب بدنی، بدون توجه به سن، راه مهمی برای کاهش این خطرات است.

پروفسور جرمی پیرسون، می گوید: انجمن قلب آمریکا بر اهمیت ارزیابی میزان فعالیت بدنی افراد، در کلینیک و در محیط کار تاکید دارد. آنها همچنین به وظیفه ی پزشکان برای ارزیابی تناسب قلبی-تنفسی(CRF)  تاکید می کنند، زیرا در روش های فعلی (پرسشنامه هایی که توسط بیمار تکمیل می شوند) راه برای بایاس ناشی از بیمار باز است.

ارزیابی دقیق و هدفمند CRF که مبتنی بر تحمل ورزش است اغلب گران قیمت است و نیاز به داشتن امکانات حرفه ای و کارکنان متخصص برای انجام آن دارد.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شده است، نشان می دهد که یک آزمایش ساده و رایگان بر پایه ظرفیت فرد برای انجام ورزش پوش آپ یا شنا بر روی زمین می تواند یک روش مفید برای ارزیابی CRFباشد.

این مطالعه که اولین مطالعه از این نوع است، بر اساس این فرضیه پایه گذاری شد که "سطوح بالاتر آمادگی بدنی با کاهش میزان حوادث CVD همراه است".

محققان از داده های آزمایشات تناسب قلبی تنفسی بیش از 1000 آتش نشان در ایالت ایندیانا استفاده کردند. طی یک دوره 10 ساله، گزارشات پزشکی آنها برای تعداد تشخیصهای بیماری های قلبی عروقی مورد بررسی قرار گرفت.

هر شرکت کننده در آزمایشات ورزشی در ابتدای تحقیق و آزمایشات ورزشی دوره ای، که شامل آزمون ظرفیت شنای زمینی و حداکثر تحمل تمرینات ورزشی یا میزان تحمل کمتر از حداکثر بود را در بین سال های 2000 تا 2007 انجام داد و این نظارت تا سال 2010 ادامه یافت.

میانگین سنی این گروه 39.6 سال (سنین واقعی 21 تا 66 سال)، و میانگین شاخص توده بدنی آنها برابر با 28.7  بود. علیرغم فعالیت شغلی این افراد، میانگین نمره ی BMI برابر با 28.7 درصد، آنها را در محدوده اضافه وزن قرار می داد.

از 1104 مرد شرکت کننده در این تحقیق، 37 نفر مشکلات بهداشتی مرتبط با  CVD، را از جمله نارسایی قلبی، مرگ ناگهانی قلبی، یا تشخیص بیماری های عروق کرونر، تجربه کردند. این مطالعه ادعا می کند که یک ارتباط منفی قابل توجه بین تعداد شنای زمینی و حوادث ناشی از CVD وجود دارد.

پروفسور پیرسون اظهار داشت: این مطالعه نشان می دهد که احتمال بروز حمله قلبی یا سکته مغزی در آتش نشان هایی با تناسب قلبی تنفسی بهتر در یک دهه ی آینده کمتر است.

در حالی که این نتایج ممکن است چندان انقلابی نباشد، اما این مطالعه نشان می دهد که آزمون شنا بر روی زمین می تواند یک روش ساده، جهانی و مقرون به صرفه برای پیش بینی CVD باشد، و به طور بالقوه دارای صحت بیشتری نسبت به آزمون تردمیل است.

پرفسور Stefanos Kales، نویسنده ی ارشد این مطالعه و متخصص بیماریهای قلبی و عروقی گفت: ظرفیت پوش آپ با ظرفیت هوازی و آمادگی جسمانی رابطه ی مثبتی دارد، این نوع نشانگرهای عملکردی، معمولا پیش بینی کننده های خوبی برای مرگ و میر هستند.

مهم است که توجه داشته باشیم که این مطالعه تنها با شرکت یک گروه خاص از افراد انجام شده است و نتایج آن ممکن است منعکس کننده ی نتایج گروه های مختلف از جمعیت نباشد. سایر گروه ها، مانند زنان یا افرادی با فعالیت بدنی یا شغلی کمتر، باید در مطالعات آتی مورد آزمایش قرار گیرند تا یافته های این مطالعه به طور قطعی اثبات شود.

منبع و سایت خبر:

Yang J., et al. Association Between Push-up Exercise Capacity and Future Cardiovascular Events Among Active Adult Men. JAMA Network Open. 15 February 2019.

https://www.news-medical.net/news/20190218/How-many-push-ups-can-you-do-Men-who-are-able-to-do-ten-push-ups-are-less-likely-to-have-a-stroke.aspx